Spring naar bijdragen

Procedure datalek


Pixiio

Aanbevolen berichten

Hi TorchCrafters. Zoals eerder gezegd zouden we vervolg stappen nemen tegen Z. die onze data heeft gelekt aan een groot aantal gebruikers. We willen transparant zijn over deze procedure, vandaar deze post. Hoe de lek heeft weten te gebeuren is al eerder uitgelegd, zie hiervoor de nieuws post.

Gemeld aan ouders

Als eerst hebben wij contact opgenomen met de familie van Z. om deze zaak aan te kaarten. In eerste instantie hadden wij nog weinig bewijs en heeft Z. zijn ouders wijs gemaakt dat we ze willen oplichten d.m.v. phishing. Zelfs na deze waarschuwing is Z. doorgegaan met het verspreiden van persoonsgegevens. Na de tweede melding (met veel bewijs deze keer) is Z. er waarschijnlijk wel mee gestopt.

Autoriteit Persoonsgegevens

Ten eerste hebben we de Autoriteit Persoonsgegevens ingelicht over de datalek. De Autoriteit Persoonsgegevens monitort datalekken en noteert deze. Ook de naam van de verspreider van de persoonsgegevens is in deze melding opgenomen.

fJelyVI.png

Politie 

Vandaag ben ik naar het politiebureau gegaan om stappen te ondernemen tegen Z. Tijdens het 1 uur durende gesprek met de politieagente heb ik besloten om er geen aangiften van de doen maar een melding. Beide was mogelijk volgens de agente aangezien het bezit (handig om te weten voor andere) & verspreiding een strafbare daad is. Aangezien de gevolgen voor Z. onwijs groot kunnen zijn heb ik in verband met zijn leeftijd besloten dit niet te doen. Al had ik wel een grote twijfel.

Een melding houdt in dat al ons bewijs (wat vrij veel was, dank voor de melders) is toegevoegd aan het landelijk profiel van Z. Indien Z. doorgaat met het verspreiden van data (of ons blijft lastig vallen op een andere manier) zal deze melding worden omgezet in een aangiften. Ook kan de melding worden gebruikt tegen Z. bij zaken in de toekomst van andere partijen. Geen leuk grapje dus.

SphGa6i.jpg

Note foto: aantal gegevens heeft de agente verwijderd en ik zelf een aantal.

We ontvangen graag melding indien je het idee hebt dat Z. hiermee door gaat. Verder verwijzen we jullie graag voor vragen en opmerkingen naar ons e-mail adres: [email protected]

Hopelijk is het voor Z. duidelijk dat je zo niet kan omgaan met andere mensen.

Bedankt voor jullie aandacht.

  • Leuk 4
  • Bedankt 9
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Raoulh:

vind het mooi dat je ons op de hoogte houd maar persoonlijk had ik gewoon aangifte gedaan als ie denkt een grote jonge te zijn door het te verspreiden moet ie niet gaan janken als een kleine jongen voor de gevolgen

Ik ben het wel met je eens, maar hij/zij is nog minder jarig. Het zou wel een beetje zielig zijn als je aangiften gaat doen. Hij heeft hier vast van geleerd. We kunnen hem altijd nog vergeven. Zo denk ik erover. Maar ja het is zeker respectloos al gaat hij/zij onze e-mail en alles erop en eraan gaat verspreiden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei extremewessel30:

Ik ben het wel met je eens, maar hij/zij is nog minder jarig. Het zou wel een beetje zielig zijn als je aangiften gaat doen. Hij heeft hier vast van geleerd. We kunnen hem altijd nog vergeven. Zo denk ik erover. Maar ja het is zeker respectloos al gaat hij/zij onze e-mail en alles erop en eraan gaat verspreiden.

hopelijk heeft ie er indd van geleerd maar ik vind dat je niet altijd naar de leeftijd moet kijken hij weet het ook te hacken dan zou die ook wel hersens genoeg hebben om over de gevolgen na te denken al is ie bijvoorbeeld 15 is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Raoulh:

hopelijk heeft ie er indd van geleerd maar ik vind dat je niet altijd naar de leeftijd moet kijken hij weet het ook te hacken dan zou die ook wel hersens genoeg hebben om over de gevolgen na te denken al is ie bijvoorbeeld 15 is

Raoul, gebruik alsjeblieft nou eens leestekens, dit is zo onduidelijk...

  • Leuk 3
  • Haha 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De betreffende persoon is wel vaker gewaarschuwd. Ik had allang aangifte gedaan. Dit soort geintjes haal je niet uit zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Ik snap dat je hier praat over iemands toekomst. Maar wie niet wil luisteren moet maar voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De manier waarop het nu aangepakt is geeft hem nog een kans om er iets aan te doen. Gaat hij weer de fout in dan is het zijn eigen schuld dat er een aangifte van komt en kan hij alleen zichzelf op de kop geven mocht dit hem achtervolgen en hij geen toekomstperspectief meer hebben. 

  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Saizis:

De manier waarop het nu aangepakt is geeft hem nog een kans om er iets aan te doen. Gaat hij weer de fout in dan is het zijn eigen schuld dat er een aangifte van komt en kan hij alleen zichzelf op de kop geven mocht dit hem achtervolgen en hij geen toekomstperspectief meer hebben. 

Ik ben het helemaal met je eens!

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

geldboete van de derde/vierde categorie + taakstraf.

I.v.m prive gegevens verspreiden wat kan leiden tot cyberfraude met het gelekte gegevens van ons, misschien heb ik teveel Hollywood films gekeken dat kan ook:tounge_xd:. Beter het zekere voor het onzekere nemen

 

PS: Wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten:skull:

 

bewerkt door El Diablo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 30/10/2017 om 19:27 zei SirRodneyNL:

De betreffende persoon is wel vaker gewaarschuwd. Ik had allang aangifte gedaan. Dit soort geintjes haal je niet uit zonder dat je weet waar je mee bezig bent. Ik snap dat je hier praat over iemands toekomst. Maar wie niet wil luisteren moet maar voelen.

Zou de DDoS aanval er iets mee te maken hebben?

Wel jammer dat TC zo veel haters heeft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...