Spring naar bijdragen

Leuke Feitjes leren met Juf Comp


compelintje

Aanbevolen berichten

Veel spelers weten al dat ik in het dagelijks leven les geef aan een groep 5 van de basisschool (voor de Belgische spelers onder ons ongeveer het 3de a 4de leerjaar)

Nu ben ik daarnaast ook een ongelooflijke feitjes fanaat. Dit houdt in dat als ik iets tegenkom wat mij interessant lijkt ik er meteen alles over moet weten wat er te weten valt. Nu leek het mij leuk om een aantal van die feitjes die ik tegenkom te delen met jullie :D

Eerste Feitje: Mochi.

Mochi? Wat moet dat dan wel wezen? XD. 
Mochi is een Japanse lekkernij. Ik hoorde voor het eerst over Mochi door het kijken naar een Japans Youtube koppel die in hun filmpjes de verschillen tussen de Japanse en de westerse cultuur uitlegde. bij één van deze afleveringen hadden ze het over Mochi.

 

Wat is Mochi nu precies?
Zoals ik al zei is Mochi een Japanse lekkernij die vaak met Japanse oud en nieuw gegeten word. Het word gemaakt van speciale rijstbloem die vermengt met water heel fijn word gestampt. hier ontstaat een soort deeg uit die zowel met zoete als hartige vulling gegeten kan worden. er zijn verschillende vullingen te vinden: Fruit soorten, Matcha (Japanse groene thee), Taro (Japanse zoete aardappel/wortel), of Anko (Rode bonen pasta) Wanneer een Mochi gevuld is heet het meestal Daifuku. 

Waarom is Mochi nou zo speciaal?

Als Mochi goed gemaakt is, is het een heel kleverig spul. Er zijn elk Japans nieuwjaar meldingen van Japanners die er zoveel van eten dat ze letterlijk stikken in het spul omdat het zo kleverig is. en hebben jullie ooit wel eens die filmpjes gezien van japanners die met een Hamer in een houten kom slaan en iemand er telkens net met zijn handen onder zit om iets om te draaien? Dat is de ouderwetse manier waarop Mochi gemaakt word. 

Nu de vraag! Kan ik Mochi ook in Nederland krijgen?

Ik dacht zelf eerst van niet, tot mijn plaatselijke all you can eat restaurant opeens Mochi ijs (bolletje ijs omhuld met Mochi) als toetje op de kaart had staan. Toen ik het bestelde kwam de eigenaresse van het restaurant het persoonlijk naar de tafel brengen omdat ik op dat moment de eerste was die het bestelde en ze een persoonlijke uitleg erbij wilde geven.

Niet veel later was ik toevallig in mijn plaatselijke Toko en ontdekte daar dat ze verschillende soorten Mochi in de schappen hadden liggen, allemaal gevulde Mochi (Daifuku) met tig verschillende smaken. Ze zijn dus inderdaad in Nederland te krijgen.

Als je benieuwd bent duik je plaatselijke japanse Toko eens in en vraag eens rond of ze het hebben. Het is heel apart van smaak en textuur maar ik kan het zeker aanraden

 

  • Leuk 2
  • Haha 4
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mount Everest

Vele van jullie kennen hem natuurlijk als de hoogste berg ter wereld. en ik Neem aan dat jullie ook wel weten dat er mensen helemaal naar de top zijn geweest en weer terug. hieronder een aantal bijzondere, leuke, aparte maar ook serieuze feitjes over Het topje van de wereld.

De Mount Everest is 8848 m hoog (de sneeuw die er op ligt meegerekend). Even ter vergelijking. bij hoogtes boven 8000 meter is de lucht zo ijl dat het bijna onmogelijk is om er genoeg zuurstof uit te halen. Op deze hoogste vliegen ook de Passagiers vliegtuigen.

In 1921 werd de eerste poging gedaan om de top te bereiken. deze poging haalde nooit de top

Er volgde een aantal andere pogingen die telkens mislukte. tot er in 1924 nog een poging werd gedaan. De gehele ploeg keerde niet terug van de berg. 

Het lukte eindelijk in 1953 om voor het eerst bevestigd de top van de Mount Everest te halen. Sindsdien zijn er ruim 6000 pogingen gedaan om de top te bereiken. 

Enkele feitjes

  • Ondanks dat het heel moeilijk is om op die hoogte te ademen lukte een team het in 1978 als eerste de top te bereiken zonder het meenemen van zuurstof
  • René Bos was in 1990 de eerste Nederlander die de top bereikte
  • Katja Staartjes was in 1999 de eerste Nederlandse vrouw
  • Er zijn meerdere mensen geweest die naar boven zijn geklommen en vervolgens met de ski, snowboard of parapet naar beneden zijn gegaan
  • In 2001 klom Eric Weihenmayer de top. Hij had de hele klim afgelegd terwijl hij blind is
  • 10 mei 1993 bereikte 40 mensen de top. het meest aantal mensen op 1 dag
  • Ming Kipa is de jongste vrouw ter wereld die de top bereikte. ze was net 15 jaar
  • Yuichiro Miura was met zijn 80 jaar de oudste beklimmer van de berg
  • De Nepalese Apa Sherpa heeft de berg het vaakst beklommen. hij is 21 keer boven geweest en gaat vaak als gids met de expedities mee. 

Enkele Lugubere feitjes

Het beklimmen van de Mount Everest is niet geheel zonder gevaar. Naast het ontbreken van zuurstof is het er natuurlijk ook vreselijk koud, is er kans op lawine gevaar, zijn er ravijnen waar je in kan vallen, en speelt vermoeidheid ook een grote rol. 

Er zijn dan ook veel mensen dood gegaan op Mount Everest zelf. dit zijn er zo'n 290. Het meest lugubere is dat van deze 290 er waarschijnlijk nog zon 200 op de berg liggen...... Waarom? Eigenlijk heel simpel. deze mensen zijn overleden op een plek en hoogte waar het bijna onmogelijk en zeer gevaarlijk is om ze weg te halen. Sommige mensen liggen zelfs op of vlak bij de route naar de top. en worden door andere beklimmers gebruikt als een soort markering, zodat ze weten waar ze ongeveer zijn. 

Deze mensen zijn door de kou erg goed bewaard gebleven. Zo werd in 1999 door een Expiditie een lichaam gevonden. Het bleek te gaan om George Mallory. deze meneer deed in 1924 een poging om te top te bereiken maar kwam nooit meer naar beneden. ruim 70 jaar na zijn overlijden werd zijn lichaam redelijk intact terug gevonden. zijn kleding was nog heel, hij had nog een touw om zijn middel en zijn lichaam was bijna intact. Hij werd herkend door zijn naam die op het labeltje van zijn trui geschreven was. 

op 21 mei 2016 is er een Nederlander overleden. Hij kreeg last van hoogteziekte. hierbij raken je hersenen overbelast door de verschil in druk op zo'n grootte hoogte. 

Er zijn op het internet verschillende foto's te vinden van enkele lichamen die nog steeds op de berg liggen.
LET OP, Deze foto's kunnen schokkend zijn!!!!!

 

  • Bedankt 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nederlandse uitvindingen

we mogen dan wel een koud klein kikkerlandje zijn in een paar dingen is Nederland toch zeker weten heel groot

Afgezien van het feit dat wij in de gouden eeuw, tijd van de VOC één van de rijkste landen van de wereld waren door de handel is Nederland ook goed in een aantal andere dingen:

Waterregeling

Als Nederland iets goed kan is het het goed regelen van water. tot het bouwen van dammen, sluizen, Oosterscheldekeringen. Of gewoon een nieuw stukje Rotterdam voor de haven Nederland kan het :D Niet voor niets zijn de Eilanden projecten in Dubai gemaakt door Nederlandse bedrijven. 

Uitvindingen

Wi-Fi

Misschien geen Nederlands woord maar toch zeker wel een Nederlandse uitvinding. Het meest belangrijke op de hele wereld op dit moment, het draadloos contact kunnen maken met het internet. Dankzij Nederland kunnen we het

Het Wilhelmus

Huh dat is toch gewoon het volkslied? Ja dat klopt maar wel het oudste Volkslied van de hele wereld. En het enige dat andere landen in zijn volkslied noemt. O en trouwens het hele volkslied bestaat officieel uit zo'n 15 coupletten. Wat wij zingen bij het voetbal is alleen het eerste couplet

Wortels

Naja de oranje versie ervan Ze waren vroeger namelijk helemaal niet oranje maar: zwart, paars, wit, bruin, rood of geel. 

CD en DVD

Ook weer een Nederlandse Uitvinding door niemand minder dan Phillips. een Nederlands Bedrijf. Niet lang daarna vonden zij ook Bluetooth uit

Thermometer

Er waren al mensen die werkte met stoffen die reageerde op hitte maar een Nederlander wist er als eerste een temperatuur schaal aan te verbinden

Microscoop/telescoop

Dingen dichterbij zien beide zijn door Nederlandse brillenmakers ontdekt

Onderzeeër

Het was een Nederlander die de eerste onderzeeër uitvond. Leuk feitje erbij in die tijd wisten ze nog niet af van zuurstof en dat een mens dat nodig had om te overleven.

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei compelintje:

Nederlandse uitvindingen

we mogen dan wel een koud klein kikkerlandje zijn in een paar dingen is Nederland toch zeker weten heel groot

Afgezien van het feit dat wij in de gouden eeuw, tijd van de VOC één van de rijkste landen van de wereld waren door de handel is Nederland ook goed in een aantal andere dingen:

Waterregeling

Als Nederland iets goed kan is het het goed regelen van water. tot het bouwen van dammen, sluizen, Oosterscheldekeringen. Of gewoon een nieuw stukje Rotterdam voor de haven Nederland kan het :D Niet voor niets zijn de Eilanden projecten in Dubai gemaakt door Nederlandse bedrijven. 

Uitvindingen

Wi-Fi

Misschien geen Nederlands woord maar toch zeker wel een Nederlandse uitvinding. Het meest belangrijke op de hele wereld op dit moment, het draadloos contact kunnen maken met het internet. Dankzij Nederland kunnen we het

Het Wilhelmus

Huh dat is toch gewoon het volkslied? Ja dat klopt maar wel het oudste Volkslied van de hele wereld. En het enige dat andere landen in zijn volkslied noemt. O en trouwens het hele volkslied bestaat officieel uit zo'n 15 coupletten. Wat wij zingen bij het voetbal is alleen het eerste couplet

Wortels

Naja de oranje versie ervan Ze waren vroeger namelijk helemaal niet oranje maar: zwart, paars, wit, bruin, rood of geel. 

CD en DVD

Ook weer een Nederlandse Uitvinding door niemand minder dan Phillips. een Nederlands Bedrijf. Niet lang daarna vonden zij ook Bluetooth uit

Thermometer

Er waren al mensen die werkte met stoffen die reageerde op hitte maar een Nederlander wist er als eerste een temperatuur schaal aan te verbinden

Microscoop/telescoop

Dingen dichterbij zien beide zijn door Nederlandse brillenmakers ontdekt

Onderzeeër

Het was een Nederlander die de eerste onderzeeër uitvond. Leuk feitje erbij in die tijd wisten ze nog niet af van zuurstof en dat een mens dat nodig had om te overleven.

 

 

 

en weet je wat hier dan ook een leuk feitje van is?

Het Wilhelmus bestaat inderdaad uit 15 completten, maar het bijzondere hieraan: Elk eerste woord van een couplet begint met een letter en als je die 15 letters van de coupletten achter elkaar zou zetten zou je Willem van Oranje krijgen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...