Spring naar bijdragen

Tutorial: Minecraft client modding


thombgun

Aanbevolen berichten

Voor je begint zorg ervoor dat je jezelf bekend maakt met welke mods toegestaan zijn op TorchCraft, zie ook deze link.

Om het makkelijker te maken maak ik zelf gebruik van de Twitch TV cliënt welke uitstekende ondersteuning bied voor het in elkaar zetten van je eigen cliënt side mods maar ook je eigen modpack als je daar interesse voor hebt.
De Twitch TV cliënt kun je hier downloaden.

Je moet mogelijk ook een account maken voor de Twitch TV cliënt om deze te kunnen gebruiken als je hiervoor niet al een account hebt.

Nadat je de Twitch TV cliënt geïnstalleerd hebt moet je ook Minecraft toevoegen.
Het daadwerkelijke inloggen voor Minecraft gebeurt in de Minecraft cliënt zelf en niet via de Twitch TV cliënt, de Twitch TV cliënt is puur een lanceer platform om het gebruik van mods te vergemakkelijken zonder dat je in de bestanden van jouw Minecraft installatie moet gaan rommelen en Minecraft mogelijk helemaal niet meer wil starten.

Als Minecraft eenmaal is toegevoegd (of automatisch herkend is als aanwezig) dan moet als 1e stap gekozen worden voor Minecraft.
Dit kan je doen door naar het scherm "mods" te gaan, daarna te klikken op Minecraft en daarna kun je jouw eigen mod profiel aanmaken door middel van "Create Custom Profile".
Zie ook de volgende schermafdruk (in dit geval heb ik al een modpack aangemaakt genaamd "default minecraft":
5b1c055182d7f_twitchtvguidestap1.PNG.f1c93c0cc4c4af18dae13c104cc6ea30.PNG

Nadat je gekozen hebt voor "Create Custom Profile" voer je een naam in, kies je welke minecraft versie (1.12.2 op het moment dat dit geschreven is) en de nieuwste "forge modloader".
Forge modloader is wat het mogelijk maakt om de gewenste mods toe te voegen aan je minecraft installatie.
Nu het profiel is aangemaakt kan je heel eenvoudig de gewenste mods toevoegen door met rechter muisknop op het profiel te klikken (in mijn geval "Default Minecraft" en dan te kiezen voor "Open folder" welke de map voor dit profiel opent.
Om je mods toe te voegen moet je nog even verder navigeren binnen deze map die geopend wordt naar de "mods" folder.
Als deze map er nog niet is dan moet je deze aanmaken en er vervolgens op klikken of dubbel klikken afhankelijk van jouw instellingen om de map te openen.

Qua beschikbare mods maak ik voor cliënt side gebruik van het volgende lijstje:
- CodeChickenLib (deze mod is nodig voor andere mods in het lijstje en doet niets op zichzelf)
- HWyla, dit staat voor Here Is What Your Looking At, of wel deze mod geeft weer in je scherm waar je naar kijkt en van welke mod (indien van toepassing) dit blok afkomstig is.
- JEI ofwel Just Enough Items, dit is een mod waarmee je heel makkelijk recepten voor de verschillende items kan bekijken door erop te klikken of bepaalde geconfigureerde hot keys te gebruiken.
- Journeymap ofwel een kaart waarop je kan zien wat je al bezocht hebt en waarmee je markeringen kan maken om iets later weer makkelijk terug te vinden zodat je verre afstanden kan afleggen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je jouw plekje niet meer terug kan vinden.
- NEI ofwel Not Enough Items, dit is dezelfde mod als JEI alleen voegt nog enkele andere functionaliteiten toe die niet in JEI zitten.

Deze mods kan je allemaal downloaden als JAR bestand en dit bestand moet je dan in de mods folder plaatsen.
Je kan elke gewenste mod op dezelfde manier toevoegen maar wederom let hierbij wel op de regels voor toegestane mods voor TorchCraft.
Let wel op de versies die vermeld staan bij de bestanden, op de gegeven links staan alle beschikbare versies voor een bepaalde mod, zorg ervoor dat je de nieuwste download voor de Minecraft versie die jij gebruikt (op het moment van het maken van deze tutorial was dit 1.12.2).
Zie ook de volgende schermafdruk:
5b1c0b10d1536_twitchtvguidestapmods.thumb.PNG.285a83a3bbe956b5a294e2ccccf402de.PNG

Als je alle gewenste mods toegevoegd hebt dan kan je kijken of dit allemaal goed werkt door Minecraft te starten met de "Play" knop in de Twitch TV cliënt.
Hierin moet je mogelijk eerst nog even in de Minecraft cliënt inloggen en daarna wordt Minecraft gestart en zie je een laad animatie van een aambeeld met een progressie balk die verschillende fases doorloopt (dit zou voor deze mods niet veel langer duren dan een normale start van Minecraft).

Zijn er problemen of wil je graag wat meer weten, laat het me dan weten hier in deze discussie of in-game waar je me kan vinden op Skyblock.

bewerkt door thombgun
3 tik / zin fouten gecorrigeerd, toevoeging om uit te leggen dat andere mods op dezelfde wijze toegevoegd kunnen worden
  • Leuk 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Estrulta:

Handig Thombgun,

Kan ik hem ook laten runnen met mijn Optifine?

Volgens mij wel, het enige dat je dan hoeft te doen is optifine JAR bestand te downloaden en erbij te plaatsen in de mods folder.
Ik gebruik geen optifine dus ik weet niet zeker of dit het enige is dat je moet doen dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...