Spring naar bijdragen

Griefing


Edwinus_B

Aanbevolen berichten

Griefen is altijd al toegestaan geweest op Torchcraft. Kijk uit wie je vertrouwt, en als je wordt gegrieft is het je eigen schuld, Je kunt niet voor niks claimen. Dat zijn de regels nu, maar er zijn spelers die willen dat griefen verboden wordt. Staff kan er niet altijd achteraan gaan, maar het wordt nu helemaal niet tegen gegaan. Op survival zijn hier al wat discussies over gevoerd met @Kamiel en @Tobjas. Uiteindelijk hebben de discussies dusdanig de sfeer verpest dat er zelfs mensen gemute werden. Zo, dat was opgelost.

Maar dit incident was niet toevallig, want deze regel is een systematische fout. Elke keer dat er wordt gegrieft, wordt de sfeer verpest. Deze regel moet aangepast worden om verdere ruzies te voorkomen. Tuurlijk moet je uitkijken met wie je vertrouwt, maar door griefen niet te bestraffen, wordt het aanlokkelijk om na een ruzie met een vriend zijn gebied te verwoesten uit wraak. Dat leidt alleen tot rotzooi en meer ruzies. Op deze server word je niet bestraft.

Als beginnende speler zal het erg verrassend zijn om erachter te komen dat griefen niet verboden is. Griefen valt namelijk onder het rijtje standaardregels die iedere Minecraftspeler uit zijn hoofd kent. Als je als beginnende speler op survivalt komt, ken je de mensen nog niet, en ben je dus gevoeliger voor griefers. Mensen die je aanbieden om te helpen kun je niet vertrouwen, want voor je het weet grieft hij je eerste huis. Veel spelers spelen op Torchcraft om nieuwe vrienden te maken en de hoop die ze hebben in samenwerking met een medespeler wordt verpest, wanneer de medespeler grieft. Beginnende spelers hebben dus last van deze regel en vooral de survival gamemode kan nieuwe spelers gebruiken; als je in de avond op de server komt, heeft 90% een rang. Aan de andere kant natuurlijk logisch dat de mensen met een rang actiever zijn, maar toch: voor beginners is dit geen fijne regel.

Ik begrijp dat het moeilijk wordt om het verbieden van griefen te handhaven. Valt het ook onder grieven wanneer iemand met trust een huis op commando van de claimowner sloopt? Daarmee zou iemand een medespeler kunnen bedriegen. Dit valt dan ook onder onvoldoende bewijs bij een grief. Eén huis dat wordt weggehaald in een claim met een hele stad is geen ramp. Maar stel je nu eens voor dat je hele stad wordt gesloopt. Dat is overduidelijk griefen. En sommige griefers zijn ook zo eerlijk om in de chat te zeggen dat ze griefen. Of als je ruzie krijgt met een vriend, en hij dreigt je claim te verwoesten - je kunt toevallig niet online komen - dan heb je ook een probleem. Staff kan nu niks doen, omdat griefen nu eenmaal niet verboden is.

Oude claims die langer dan een jaar staan, worden automatisch weggehaald. Griefen is deels niet verboden omdat de map te groot wordt als al deze claims blijven. Torchcraft is een server zonder map resets. De nieuwe regel hoeft dus niet hiervoor te gelden.

Als je als speler wordt gegrieft terwijl je net wat bouwt en vergeet te claimen als beginner, valt dat ook onder treiteren, maar is dat wel te bewijzen? Wat nou als de speler niet grieft om te pesten, maar simpelweg voor de loot? Van de huidige regels is de griefer dan niet strafbaar. Een aanpassing in de regels is dus nodig, en als de regels dan toch worden aangepast, kan er gelijk ook een regelalinea komen voor de gamemode Creative.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Edwinus_B:

Elke keer dat er wordt gegrieft, wordt de sfeer verpest.

en jij denkt door de regels te veranderen naar dat griefen (half) verboden word  er nooit meer gezeur komt? ik denk dat het juist alleen maar erger word want persoon a word niet gebant om hij/zei wat sloopte maar persoon b wel. wat denk je van al die extra tickets  wat er gaat komen? met bewijs wat geen bewijs is en halve screens, hoe wil je uberhaubt bewijzen dat persoon a wat gesloopt heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Raoulh:

en jij denkt door de regels te veranderen naar dat griefen (half) verboden word  er nooit meer gezeur komt? ik denk dat het juist alleen maar erger word want persoon a word niet gebant om hij/zei wat sloopte maar persoon b wel. wat denk je van al die extra tickets  wat er gaat komen? met bewijs wat geen bewijs is en halve screens, hoe wil je uberhaubt bewijzen dat persoon a wat gesloopt heeft?

Bewijs is makkelijk te vinden met /lb tool

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Raoulh:

en jij denkt door de regels te veranderen naar dat griefen (half) verboden word  er nooit meer gezeur komt? ik denk dat het juist alleen maar erger word want persoon a word niet gebant om hij/zei wat sloopte maar persoon b wel. wat denk je van al die extra tickets  wat er gaat komen? met bewijs wat geen bewijs is en halve screens, hoe wil je uberhaubt bewijzen dat persoon a wat gesloopt heeft?

Gezeur blijft altijd, maar in ieder geval minder. Bewijzen kan met video of met een screenshot van de chat, waarin iemand dreigt om te griefen en zoals SenorFlamingo zei: /lb tool werkt ook.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Edwinus_B:

Bewijzen kan met video of met een screenshot van de chat, waarin iemand dreigt om te griefen

dat is geen bewijs dat die persoon dat heeft gedaan, als ik bijvoorbeeld roep dat ik jou ga griefen en ik heb samen met iemand anders trust op jou claim en jij bent bijv daarna een week weg bent en al je spul is gegrieft en er niks meer te vinden is met lb tool wat valt er dan te bewijzen?

 

je krijgt toch geen waterdichte oplossing voor dat grief gezeur. omdat robin nou gegriefd is moet die regels verandert worden? want dit is allemaal na aanleiding van dat. je krijgt juist als je het wilt verbieden en dat het nog half mag meer gezeur als nu, this nu duidelijk griefen mag. als je het half verbied van dit mag wel en dat niet heb je meer gedonder.

bewerkt door Raoulh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Raoulh:

dat is geen bewijs dat die persoon dat heeft gedaan, als ik bijvoorbeeld roep dat ik jou ga griefen en ik heb samen met iemand anders trust op jou claim en jij bent bijv daarna een week weg bent en al je spul is gegrieft en er niks meer te vinden is met lb tool wat valt er dan te bewijzen?

 

je krijgt toch geen waterdichte oplossing voor dat grief gezeur. omdat robin nou gegriefd is moet die regels verandert worden? want dit is allemaal na aanleiding van dat. je krijgt juist als je het wilt verbieden en dat het nog half mag meer gezeur als nu, this nu duidelijk griefen mag. als je het half verbied van dit mag wel en dat niet heb je meer gedonder.

Als jij roept dat je mij gaat griefen, hoort dat in ieder geval onder pesten of treiteren te vallen, maar dat doet het niet, omdat griefen niet verboden is, en dus is het geen pesten, aldus staff.

Hier is nog een topic van twee jaar geleden, het is niet alleen robin die er last van had:

Het is dus ook een algemeen probleem en speelt niet alleen op survival. Griefen verbied je gewoon, maar zonder voldoende bewijs kun je niet straffen. Zo is het. Als iemand hackt, en je hebt geen bewijs, kun je diegene ook niet bannen.

Als je het verbiedt, heb je trouwens niet meer gedonder, maar juist minder. Er wordt dan minder gegrieft. En het is trouwens helemaal niet duidelijk dat griefen mag. Veel mensen weten het niet eens en zijn verbaasd als ze erachter komen dat het mag. Kijk eens naar andere servers. Daar zie je ook dat griefen verboden is en daar hoor ik niemand discussiëren over de regel. Het is simpel: griefen mag niet.

Nu is griefen juist half verboden. Je mag geen gebied rondom een claim verpesten, want dat is treiteren, maar binnen iemands claim mag je wel griefen met trust, met als doel spelers te treiteren. Nu is het juist moeilijk om te bewijzen of een medespeler je pest of treitert. Laatst ook: de sfeer werd verpest en de griefer kreeg een mute. Nu is er juist verwarring over die regel. Nu is het half verboden. Niet als de regel wordt aangepast.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Edwinus_B:

Als jij roept dat je mij gaat griefen, hoort dat in ieder geval onder pesten of treiteren te vallen, maar dat doet het niet, omdat griefen niet verboden is, en dus is het geen pesten, aldus staff.

wat gaat de grens dan worden? pesten of treiteren is uuh hoe zeg je dat als je continu door doet zegmaar als ik 1x roep ''ik ga je griefen'' is dat geen pesten ofzo.

en er zijn zoveel dingen van ''o dat wist ik niet'' ja dat komt om je de regels niet leest ik weet geen hond doet dat maar alsnog. en servers met elkaar vergelijken heeft niet zo veel zin aangezien torchcraft ook geen map resets doet, Ja een andere doet dat wel. moet je je aanpassen aan andere servers? nee dat maakt iedere server uniek denk ik dan maar. en ja torchcraft zegt dat griefen mag dan is dat vrij duidelijk lijkt mij en om er een paar mensen klagen over dat ''het ergens anders niet zo is'' betekend niet dat torchcraft zich daar aan moet passen. maar uiteindelijk hou je evenveel gezeur want je krijgt meer tickets omdat mensen gegrieft zijn. en het is niet dagelijks of wekelijks dat je mensen hoort die gegrieft zij (vooral niet op de schaal hoe robin gegrieft is) vaak zijn het OF de users onder elkaar of iemand grieft een ''nieuweling'' maargoed die hebben dan niet zo veel en die worden door de meeste rankers weer goed op gang geholpen.

maargoed uiteindelijk is het lood om oud ijzer laten we maar zeggen, sommige vinden dat het verboden moet worden en andere juist niet. mischien kan het wel duidelijker aangegeven worden dat je MAG griefen maargoed veranderen brengt ook een hoop verwarring.

ik ga er ook niet verder op in want heeft toch geen zin jij hebt het beeld voor je dat je het weg wilt hebben naja prima.

bewerkt door Raoulh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat ligt aan de context. Elke situatie is natuurlijk anders. Dat geldt ook bij ruzies en bij het verpesten van de sfeer. Al m'n andere punten trouwens? De regel is juist nu vager.

Als je dreigt dat je een gebied rondoms iemand claim gaat verpesten, houdt staff je ook in de gaten, want dat is verboden. Dan wordt het dus voorkomen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Raoulh:

wat gaat de grens dan worden? pesten of treiteren is uuh hoe zeg je dat als je continu door doet zegmaar als ik 1x roep ''ik ga je griefen'' is dat geen pesten ofzo.

en er zijn zoveel dingen van ''o dat wist ik niet'' ja dat komt om je de regels niet leest ik weet geen hond doet dat maar alsnog. en servers met elkaar vergelijken heeft niet zo veel zin aangezien torchcraft ook geen map resets doet, Ja een andere doet dat wel. moet je je aanpassen aan andere servers? nee dat maakt iedere server uniek denk ik dan maar. en ja torchcraft zegt dat griefen mag dan is dat vrij duidelijk lijkt mij en om er een paar mensen klagen over dat ''het ergens anders niet zo is'' betekend niet dat torchcraft zich daar aan moet passen. maar uiteindelijk hou je evenveel gezeur want je krijgt meer tickets omdat mensen gegrieft zijn. en het is niet dagelijks of wekelijks dat je mensen hoort die gegrieft zij (vooral niet op de schaal hoe robin gegrieft is) vaak zijn het OF de users onder elkaar of iemand grieft een ''nieuweling'' maargoed die hebben dan niet zo veel en die worden door de meeste rankers weer goed op gang geholpen.

maargoed uiteindelijk is het lood om oud ijzer laten we maar zeggen, sommige vinden dat het verboden moet worden en andere juist niet. mischien kan het wel duidelijker aangegeven worden dat je MAG griefen maargoed veranderen brengt ook een hoop verwarring.

ik ga er ook niet verder op in want heeft toch geen zin jij hebt het beeld voor je dat je het weg wilt hebben naja prima.

Wat er ook gebeurt: elke optie heeft nadelen. Daar heb je gelijk in. Het is oké dat jij deze regel wil behouden.

Ik zou nog steeds liever zien dat de regel wordt aangepast. Nu moet je oppassen met wie je vertrouwt, maar onze hersens zijn gevoelig voor manipulatie. Je weet niet wie je kunt vertrouwen. Het is nu je eigen verantwoordelijkheid terwijl we nooit zeker kunnen weten wie we kunnen vertrouwen. Samenspel wordt gehinderd.

Een aanpassing van de regel voor een periode uitproberen kan geen kwaad. Het levert niet meer problemen op, en als dat het wel doet kan het weer teruggedraaid worden. Ik zie graag dat staff erover praat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat dit onderwerp nogal wat teweeg bracht hebben we het binnen het survivalteam erover gehad. Wij zijn uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat we de regel niet gaan aanpassen, hieronder een paar redenen.

Users worden laks
Als we grieven met trust verboden wordt gaan (beginnende) users niet meer echt opletten met wie ze wel of niet trust geven. Want het maakt uiteindelijk toch niet uit wie er wel of niet trust heeft, want grieven mag niet. Dat zorgt er weer voor dat er méér griefincidenten voorkomen wat weer meer werk levert voor staff.
 
Kost veel tijd & fraudegevoelig
Het inspecteren van griefgevallen kost enorm veel tijd én is zeer fraudegevoelig. Hoe weet je of iemand met opzet iemand gegrieft is of gewoon door de eigenaar gevraagd is om een huis weg te halen of kluis te verplaatsen. Chatlogs nakijken zou kunnen, maar daar kunnen de admins alleen bij. Om de admins nog meer taken te geven die heel tijdrovend zijn is ook niet heel handig.
Daarnaast is chatlogs bekijken niet waterdicht, misschien communiceren ze wel via een platform waar wij niet bij kunnen. Hoe controleer je dan of iemand erin is geluisd?

Wij willen ook geen regel doorvoeren waar heel veel bewijs voor nodig is en bij elk geval weer een hele zoektocht nodig is in de logs en op survival zelf. De voordelen wegen simpelweg niet op tegen de nadelen.

Maar iemand wil mij helpen aan mijn base, maar moet ik nu bang zijn dat hij mijn kostbare spullen afpakt?
Voor dit soort gevallen hebben we /subdivideclaims, waar later ook nog een betere uitleg voor komt. Nu kan je altijd ook nog hulp vragen aan één van onze helpers.
 
Waar we wél voor gaan zorgen is betere voorlichting voor (beginnende) users. Om zo te proberen voorkomen dat ze iedereen trusten en beroofd achtergelaten worden.
 
Op 2-1-2020 om 17:58 zei Edwinus_B:

Nu is griefen juist half verboden. Je mag geen gebied rondom een claim verpesten, want dat is treiteren, maar binnen iemands claim mag je wel griefen met trust, met als doel spelers te treiteren. Nu is het juist moeilijk om te bewijzen of een medespeler je pest of treitert. Laatst ook: de sfeer werd verpest en de griefer kreeg een mute. Nu is er juist verwarring over die regel. Nu is het half verboden. Niet als de regel wordt aangepast.

Waarom mag je niet rondom een claim vernielen met als doel om de eigenaar te pesten en in een claim wel?
Dit komt doordat je niks eraan kan doen dat er iemand rondom je claim zit te vernielen, je zult nou eenmaal randen van je claim hebben. We kunnen moeilijk straffen voor iets waar je zelf geen invloed op hebt.
Waar je wel invloed op hebt is iemand trust geven, waardoor in je claim dingen vernield worden.

Dus conclusie van het verhaal is: Let op wie je wel of niet trust geeft!

  • Leuk 5
  • Bedankt 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...